Головна » Статті » Мої статті |
Тема: Біологія: будова серця. Світова література: історія трагічного кохання гуронця та мадемуазель Сент-Ів Задачі уроку біології: освітня: вивчити будову і функції серця, показати зв’язок його будови з функціями, з’ясувати, що таке автоматія серця; розвиваюча: розвивати пам'ять; вміння самостійно робити висновки про причинно-наслідкові зв’язки між будовою та функціями серця; виховна: виховувати вміння працювати в колективі, вміння висловлювати власну думку, виховувати навички здорового способу життя. Задачі уроку світової літератури: освітня: з’ясування сутності трагічного кохання молодих людей – Сент –Ів та гуронця; розвиваюча: розвивати логічне мислення на основі асоціативного сприйняття змісту текста, виразного читання, зв’язного мовлення, вміння відстоювати власну точку зору; виховна: формування у підлітків високих моральних ідеалів.
Обладання: презентація POWER POINT, мультимедійна дошка, роздатковий матеріал. Тип уроку: вивчення нового матеріалу. Бінарний урок біологія-світова література. Хід уроку І. Організаційний момент. Учитель біології Доброго дня, усім присутнім! Щодня ми зустрічаємося з вами, щоб поділитися чимось новим, посперечатися, навчитися, проаналізувати певні явища, історії і вкотре переконатися, що все в нашому житті взаємопов’язане. Сподіваємось, що сьогоднішній урок не стане виключенням, і ви побачите зв'язок біології зі світовою літературою, точних фактів і духовних переживань. ІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів. Слова назидания. Учитель світової літератури Кохання – найсильніше з усіх пристрастей, тому що воно одночасно володіє головою, серцем і тілом. Сьогодні ми зануримося в океан ніжності, пристрасті, найбільшого, але такого короткого щастя; крокуватимемо за історією кохання героїв повісті «Простак». Учитель біології: водночас розглянемо матеріальну основу життя, познайомимося з головним джерелом, що струменить у нашому тілі. Слайд №1. Звук серця, стих давньогрецького врача Є. Межелайтіс: Что такое сердце? Камень твердый? Яблоко с багрово-красной кожей Может быть меж ребер и аортой Бьется шар, на шар земной похожий Так или иначе все земное Уменьшается в его пределы, Потому что нет ему покоя До всего ему есть дело. Серце — це орган, який часто згадується в приказках, прислів’ях, піснях, віршах. “ Гаряче чи холодне, безкорисливе чи жадібне, розумне чи нерозумне, добре чи жорстоке, сміливе, гордовите чи зле, кам'яне або чутке, щире, відверте або глухе, чорне чи золоте, серце матері чи серце друга, закохане серце (Слайд №4 )…Яке воно – наше серце. Про це піде мова на нашому уроці. Повідомлення теми, задач уроку (Слайд № 2,3) ІІІ. Актуалізація опорних знань. Слова вчителя світової літератури: протягом кількох уроків ми з вами переживали разом з головним героєм вольтерівської повісті «Простак»: сперечалися, переживали, проживали та кохали. Тож зараз пропоную переглянути «Історію закоханого серця». (Слайд №5,6) Перегляд відеоряду «Історія закоханого серця»
Слова вчителя біології: -Серце є основою життя. Воно має унікальні властивості та значну незалежність від нервової системи (Слайд № 7). - Давайте подивимося на будову серця. Для того щоб зекономити наш час я пропоную вам попрацювати зі схемою сьогоднішнього уроку, протягом якого ви повинні заповнити її та вкласти в свій зошит. Серце людини розташоване посередині між правою і лівою легенями і трохи зміщене ліворуч. Маса серця людини становить 250-360 г. Це порожнистий м'язовий орган. Стінка серця утворена трьома шарами: внутрішнім - ендотеліальним, середнім м'язовим - міокардом (від грец. міо - м'яз ікард - серце) і зовнішнім - сполучнотканинним. Ззовні серце оточене еластичною навколосерцевою сумкою - перикардом (від грец. перикардіо - навколосерцевий), який оберігає його від перерозтягнення під час наповнення кров'ю. Внутрішні стінки навколосерцевої сумки виділяють рідину, що зволожує серце і зменшує його тертя об стінки перикарду під час скорочень. (Слайд №8) Які властивості серцевого м’яза? Як було зазначено вище, середня оболонка серця - міокард - складається з особливої м'язової тканини Серцевий м'яз завдяки особливості своєї будови має фізіологічні властивості - збудливість, скоротливість, провідність, автоматія. Так, він здатний сприймати зміни зовнішнього і внутрішнього середовища і відповідати на них збудженням. Збудження серцевого м'яза, як і скелетних м'язів, супроводжується скороченням. Збудження, яке виникає в певній ділянці серця, поширюється по всьому серцю завдяки провідності серцевого м'яза. Тому серце скорочується як єдине ціле з чіткою послідовністю: спочатку передсердя, а потім - шлуночки. (Слайд №9) У серцевому м'язі містяться спеціальні клітини, в яких автоматично виникають ритмічні імпульси, що поширюються по серцевому м'язу і задають ритм його скороченню. Це явище називають автоматією серця. Ще 1902 р. російський учений О. О. Кулябко довів можливість підтримання життєдіяльності ізольованого серця людини. (Слайд №10) Завдяки автоматизму серце може скорочуватися незалежно від нервових і гуморальних впливів. Це дає змогу підтримувати життєдіяльність організму навіть при порушенні діяльності нервової системи. Як серце постачається кров’ю? Серце, яке забезпечує постачання кров'ю організм, також потребує постійного і значного надходження кисню і поживних речовин. Для цього воно має дві коронарні, або вінцеві (від лат. корона - вінець), артерії, що починаються від початкової ділянки аорти, розгалужуються і ніби обплітають серце навколо. Через коронарні артерії за добу протікає 500 л крові. Зменшення просвіту цих артерій призводить до змертвіння ділянки серцевого м'яза - інфаркту міокарда. Півмісяцеві (кишенькові) клапани розташовані один - на виході аорти (з лівого шлуночка), а другий на виході легеневої артерії (з правого шлуночка). Ці клапани не пропускають кров назад із судин після розслаблення шлуночків. Отже, кров рухається в одному напрямку.
Вчитель Світової літератури: Чому ж насправді ми не проживаємо і половини цих років (на основі повісті)? Яки чинники впливають на зміни в роботі серця?
V. Фізхвилинка. Всі учні встають, беруться за руки утворюючи ланцюжок. За допомогою рухів рук показати роботу серця в різних ситуаціях (спокій, кохання, стрес).
VІ. Узагальнення знань. Групова робота (біологи та літератори). Біологи біля дошки збирають модель серця. Розв’язання задачі на своїх контрольних листочках. Літератори складають «Рецепт щасливого серця», або написати листа від імені гуронця та мадемуазель де Сент-Ів. Доповіді роботи груп. VІІ. Рефлексія. Учитель світової літератури Якось посперечалися між собою Сила, Розум та Серце про те, хто з них потрібніший людині, але переконавшись, що не зможуть дійти згоди, звернулись до мене. Сила. Послухай наука, адже ти знаєш, що я сильна, що без наполегливого труда не досягти майстерності та знань. Я оберігаю людей від дріб’язкових справ і не даю занепадати духом. Розум. Дозволь, Сила. Я визначаю, що корисно, а що шкідливо, без мене люди не розуміють, як осягнути науку та вберегтися від біди. Серце. А я змушую страждати за ображених, шанувати старших, поважати молодших. Я - вдячність та милосердя, ніжність та твердість. Серце – це життя. Наука. Шановно Сило, все, що ти говорила, - правда, але іноді ти жорстока та тверда. І коли ти прибічник брехні, приходить біда. Розуме, ти теж говорив правду, тобі потрібно відкрити людям таємниці природи та життя. Але ти з готовністю виконуєш бажання поганих і добрих людей. Розум. “До якої частини тіла не прикладеш ти руки, завжди відчуєш серце, яке не тільки б’ється, але й керує нами. Серце – це життя. VІІ. Підсумок уроку. Ось наш урок підійшов до свого логічного завершення. Які моменти ви відмітили для себе? Що сподобалось, а що ні? Над чим ще треба попрацювати. ІХ. Домашнее задание Біологія: Опрацювати § , підручника. Розвіяти задачу. Відомо, що серце людини скорочується в середньому 70 разів за хвилину, при кожному скороченні викидаючи приблизно 150 см 3 крові. Який об’єм крові перекачує серце за час шості уроків у школі? Решение.70 х 45 = 3150 разів скоротиться серце за 1 урок. 3150 х 150 = 472500 см3 = 472, 5 л крови буде перекачено за урок. 475,2 х 6 =2835 л крови перекачує сердце за 6 уроков. Виконання тестових завдань на схемі уроку.
Світова література: написати твір-роздум на тему: «Любляче серце здатно зруйнувати всі перешкоди» Х. Оцінювання. https://cloud.mail.ru/public/KshX/fBJ5jtzC6 - звук серця https://cloud.mail.ru/public/22EL/qwesNCpBF - пісня Утесов "Серце" https://cloud.mail.ru/public/3eKi/BtcL58AqZ - конспект учня https://cloud.mail.ru/public/J6Hq/W6JWXpV1o - модель серця https://cloud.mail.ru/public/KBfV/yYgy7ikHi - презентація до уроку | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Переглядів: 472 | |
Всього коментарів: 0 | |