Головна » Статті » Мої статті |
Тема уроку: «Життєвий цикл у рослин і тварин» Мета: ознайомлення з поняттям життєвих циклів рослин і тварин. Задачі: освітня: узагальнити та розширити уявлення учнів про онтоґенез організмів; сформувати уявлення про типи життєвих циклів рослин і тварин, та їх біологічне значення; вдосконалити навички розрізняти індивідуальне поняття «онтоґенез» та більш загальне «життєвий цикл»; розвиваюча: розвивати вміння порівнювати, аналізувати, встановлювати причинно-наслідкові зв’язки, розвивати пам'ять, уяву, систематизувати навчальний матеріал у вигляді структурно-логічних схем вміння працювати в групі, формування комунікативної компетентності,; виховувати повагу, до всіх без винятку, форм життя, формувати екологічну свідомість, формувати розуміння важливості виконання кожним організмом ознаки живого – розмноження. Тип уроку: комбінований Обладнання: презентація PowerPoint, роздатковий матеріал. Базові поняття й терміни: онтогенез, життєвий цикл, простий і складний життєвий цикл, запліднення, ембріогенез, етапи розвитку, гаметофіт, спорофіт. Концепція уроку: показати різницю між поняттями онтогенез і життєвий цикл, ознайомити з видами життєвих циклів, розглянути приклади життєвих циклів різних організмів. Очікувані результати:
Структура уроку І. Організаційний етап - 2 хв. ІІ. Актуалізація опорних знань і мотивація навчальної діяльності - 4 хв. III. Вивчення нового матеріалу - 24 хв. IV. Мотиваційна фізхвилинка – 1 хв. V. Узагальнення, систематизація й контроль знань та вмінь учнів – 9 хв. VI. Домашнє завдання – 2 хв. VII. Підведення підсумків уроку, рефлексія – 3 хв. Хід уроку І. Організаційний етап. Привітання з учнями. Інтерактивна вправа «Очікування»: я чекаю від сьогоднішньої зустрічі з Вами плідної роботи і активного партнерства! А чого очікуєте Ви? (відповіді учнів) ІІ. Актуалізація і мотивація навчальної діяльності. Мені здалося — я живу завжди. Епіграфом до нашого уроку можна обрати вислів Василя Семеновича Стуса. Як ви його розумієте? Як можна з точки зору біології розшифрувати вислів видатного українського поета, перекладача, прозаїка? Чи можемо ми з вами подумати про те що життя триває вічно? На минулих уроках ви познайомилися з поняттям «Онтогенез», що це таке? Сформулюйте визначення, будь ласка. (Онтогенез –це індивідуальний розвиток організму з моменту утворення зиготи до природної смерті, або поділу клітини, якщо ми розмовляємо про окремі клітини). Онтогенез демонструє нам життєвий шлях конкретного організму і ми чітко бачимо, що життя закінчується смертю, або поділом. Але в біології є інше явище з яким ми сьогодні з вами і познайомимося. Тема нашого уроку: «Життєвий цикл у рослин і тварин». Запишіть до зошиту: число, класна робота і тему нашого уроку. Сьогодні нам з вами пощастило, бо ця тема для вас не нова і ви вже розглядали її в курсі біології 7 і 8 класів. Тому сьогодні ми поринемо у світ спогадів, розуміння структурних зав’язків природи і систематизації тих знань які зберігаються у вашій пам’яті. І так давайте пригадаємо з вами деякі поняття: (На слайді знаходяться основні поняття якими діти будуть оперувати на уроці) – Пропоную вам поглянути на слайд і за бажанням дати пояснення до відомих вам понять, а якщо ви щось не пам’ятаєте, то я вам нагадаю.
Життєвий цикл – це період між однаковими фазами розвитку двох або більшої кількості послідовних поколінь. В чому основна різниця між онтогенезом і життєвим циклом? Складання схеми на дошці:
Зигота → ембріональний період → постембріональний період → статева зрілість → генетична смерть (втрата здатності до розмноження) → біологічна смерть. Життєвий цикл (звернути увагу на слово цикл) Зигота → ембріональний період → постембріональний період → статева зрілість (запліднення). (розташувати слова по колу – цикл)
Життєвий цикл
На слайді приклади організмів з простим і складним життєвим циклом, учні їх називають і пригадують положення організмів в системі органічного світу. Учні вчяться аналізувати життєві цикли різних представників організмів (який цикл простий чи складний з метаморфозом чи ні, зі зміною хазяїв, та типами розмноження). Як на вашу думку – яким хазяїнам проще існувати із паразитом в своєму організмі: кінцевому, чи проміжному? А як ви гадаєте, чому природа створила складні цикли розвитку? Чим вони корисні для організмів? (зменшення конкуренції між дорослим організмом і личинковою стадією, збільшення кількості організмів в популяції, за рахунок розмноження у стадії личинки – неотенія, партеногенез). Але доля багатьох нащадків паразитів невизначена, багато з них гинуть, як з цього положення виходять ці істоти? (велика плодючість). Інтерактивна вправа «Ажурна пилка». Учні поділяються на чотири групи. В кожній групі обирається один спікер. Діти отримують завдання, працюють над його виконанням групою. Через 5 хвилин всі члени групи, крім спікера переходять в сусідню групу, де отримують інформацію від спікера іншої групи. Після повернення до своєї групи, учні розповідають своєму спікеру про отриману інформацію. Завдання групам: опрацювати наданий матеріал, скласти схему розвитку організму на аркуші за допомогою кольорових пензликів, відвідуючи інші групи прослухуючи навчальний матеріал поступово заповнюють інші схеми розвитку. Матеріал для роботи груп. 1.група «Життєвий цикл малярійного плазмодія» стор. 144, мал. 95. 2 група «Життєвий цикл улотриксу» стор. 146, мал.97. 3 група «Життєвий цикл папороті» стор. 147, мал.98. 4 група «Життєвий цикл сцифоїдних кишковопорожнинних» стор. 148, мал. 99. Після завершення роботи групи прикріплюють свої схеми на дошку.
V. Узагальнення, систематизація й контроль знань та вмінь учнів. Вправа «Закінчи речення».
5. Складні життєві цикли існують у природі тому …. (забезпечують здатність виду підтримувати чисельність популяції в різних умовах довкілля, тобто виживати). Рефлексія. Вправа «Мозковий штурм», створення кола ідей на дошці. Сьогодні ми пригадали з вами життєві цикли багатьох організмів, оновили поняття життєвого циклу, а як ви гадаєте, для чого нам потрібні ці знання? Як в повсякденному житті ми можемо спиратися на отриману інформацію? Складання кола ідей: знаючи особливості розвитку паразитичних організмів, шляхи їх передачі можна не допустити інвазії цім організмом; знаючи цикли розвитку культурних рослин можна зайнятися їх розведенням (грошова справа); шлях боротьби із організмами – паразитами і шкідниками; розуміючи складність природи, різноманітність зав’язків організмів, можна цінувати кожну істоту в усіх її проявах; користь для майбутніх батьків, пояснити звідки беруться жаби, і хто такі пуголовки. VI. Домашнє завдання – опрацювати §25 підручника, скласти схеми життєвих циклів організмів за вибором: стрічкових червив, комах із повним перетворенням, вищих спорових рослин. VII. Підведення підсумків уроку, оцінювання роботи на уроці.
https://cloud.mail.ru/public/6kF9/nrPorwhT7 - скачати розробку уроку, презентацію, матеріали, звуковий файл.
| ||||||
Переглядів: 1608 | |
Всього коментарів: 0 | |