Головна » Статті » Мої статті

Розробка уроку "Клас Павукоподібні. Загальна характеристика класу."

Тема: Клас Павукоподібні. Загальна характеристика класу.

Мета: сформувати знання учнів про особливості будови та процеси життєдіяльності павукоподібних на прикладі павука-хрестовика, пов’язані з пристосуванням до наземного способу життя;

          розвивати навички самостійної роботи з джерелом інформації, роботи в групах, уміння порівнювати узагальнювати й робити висновки;

          виховувати екологічну свідомість, почуття відповідальності під час роботи в групах, активність і самостійність.

Обладнання: презентація «PowerPoint», додатковий інформаційний матеріал, кластери, листки самооцінювання.

Тип уроку: комбінований урок.

 

Хід уроку

І. Організаційний момент.

Добрий день, шановні!   Бажаю нам сьогодні плідної роботи, від якої кожен з вас отримає бажаний результат, але будь-яка робота вимагає певного налаштування як розумового, так і емоційного. Прислухайтесь уважно, що ви чуєте? Так, це вітер! Але вітер сьогодні дме для тих:

- хто прокинувся з позитивним настроєм;

- хто має в одязі елементи білого кольору;

- хто відчуває хвилювання;

- хто очікує цікавої роботи;

- хто відкритий для спілкування;

А якщо ви налаштовані на спілкування, то давайте почнемо працювати разом.

ІІ. Актуалізація і мотивація навчальних знань.

Латинська назва класу організмів, який ми будемо вивчати сьогодні походить від  імені героїні міфів Стародавньої Греції – рукодільниці Арахни, яка наважилася викликати саму богиню Афіну на змагання з ткацтва, за що була жорстоко покарана. Скривджена богиня перетворила її на істоту, яка тче все своє життя, - на …? Так на павука, а наукова назва класу Павукоподібні – Arachnida.

Здавна люди боялися павуків, навіть незважаючи на те, що більшість з них абсолютно безпечні для людини. Частіше всього цей страх навіть сильніший за страх перед небезпечними комахами і зміями. За оцінками  вчених, кожна третя жінка і кожен п’ятий чоловік страждають від арахнофобії – так науково називають боязнь павуків. А хто з вас відчуває страх перед павуками? Сьогодні ви дізнаєтесь трохи більше про представників Павукоподібних, і можливо, перейметеся симпатією до цих цікавих тварин. Давайте дізнаємося декілька фактів з життя павуків (Слайд):

  • Найдавнішій павутині нараховується понад 100 млн. років. Вона була знайдена у застиглому бурштині.
  • Давні  павукоподібні майже не відрізнялися від сучасних.
  • Вага їжі, яку з’їдають всі павуки за рік, більша  сумарної маси всіх людей, що існують на планеті.
  • Окремі види павуків при недостатній кількості їжі переходять на харчування пилком.
  • Розмір найбільшого павука перевищує 28 см, а найменшого  менше 0,5 см.
  • Деякі павуки можуть жити більше 30 років.
  • Павук – колопряд робить павутину діаметром більше 7 м.
  • На початку ХХ сторіччя в Парижі було представлено канат із павутини, міцність якого дозволяла витримувати велику масу.
  • Павутину до сих пір не вдається відтворити в лабораторії. (Слайд).

Таким чином, тема нашого уроку: клас Павукоподібні. Загальна характеристика класу (Слайд).  - Скажіть, будь ласка, що б ми могли дізнатися про павуків і що б вам хотілося дізнатися про павуків? Це буде метою нашого уроку.  

ІІІ. Вивчення нового матеріалу.

 Слово учителя.

Павуки переважно суходільні членистоногі. Тільки деякі з них перейшли до життя у воді, наприклад павук - сріблянка.  До павукоподібних належать різноманітні павуки, кліщі, скорпіони (Слайд.). На сьогоднішній час відомо понад 35 тис. видів павукоподібних.

«Дерево рішень»

Слово учителя.

Нову тему ви будете вивчати самостійно, працюючи в групах, кожна група отримає конверт із запитаннями та номером виступу. Прошу вийти по одному члену групи та обрати конверт. Протягом 5-7 хвилин ви будете працювати із підручником та додатковим матеріалом, який ви можете побачити у себе на столі. Після цього ми почнемо обговорювати результати вашої пошукової роботи. Але перед початком прошу Вас звернуть увагу на слайд та пригадати правила роботи в малих групах (Слайд).  Крім того, кожен з вас одержав таблицю «Загальна характеристика класу Павукоподібні», яку ви повинні самостійно заповнити протягом уроку.

  Учні дають відповіді на запитання, що стосуються особливостей зовнішньої та внутрішньої будови павука – хрестовика у зв’язку з життям на суші.     

Виступи учнів супроводжуються коментарями учителя і слайдами.

 

Група І

  1. З яких відділів складається тіло павука?

  2. Які органи на них розташовані та яке їх зна­чення?

  3. Порівняти покриви тіла павука-хрестовика й річкового рака, вказати риси схожості й відмінності.

 

Група ІІ

1. Який тип живлення характерний для павуко­подібних?

2. Яка роль у цьому ловильної сітки?

3. Яким чином живлення у павука й рака визначає будову травної системи.

 

Група IІІ

1. Які органи дихання є характерними для павуків як наземних тварин?

2. Чим представлені органи виділення павукоподібних?

3. Що дозволяє павукам існувати за умов нестачі вологи?

 

Група І V

1. Що характерно для будови кровоносної системи павуків?

2. Порівняти будову нервової системи павука й рака. Вказати риси  схожості й відмінності їх будови, чим вони зумовлені.

 

Група V

1. Чим представлені органи чуття павукоподібних і де вони розташовані?

 2.Що таке статевий диморфізм?

 

Група VI

1. Які особливості розмноження павукоподібних?

2. Який тип розвитку вони мають?

Валеологічна пауза.

Релаксація (Слайд).  - Діти положить руки перед собою на стіл, заплющить очі, та слухайте мій голос. Уявіть собі, що ви маленька насінина, яка знаходиться під землею. Вам тісно, темно, одиноко і навіть не хочеться рухатися, рости. Але на землю потрапили сонячні промені, зігріли її, зробили більш легкою, на небо набігла хмарка і полила землю чистим дощем. Ви відчуваєте в кожній клітинки свого тіла тепло і силу і починаєте підніматися, рости, рости… І ви на поверхні, відкрийте очі, відчуйте тепло і світ.  А тепер подивіться один на одного і відчуйте, що ви не самотні, вас оточують такі ж як ви насінинки – поважайте їх. Бажаю вам теплого оточення.

 

V.      Закріплення й узагальнення вивченого матеріалу.

 1. Правильне, чи неправильне  твердження.

Учні встають, коли чують, на їхню думку, правильні твердження  - присідають,  а  неправильні — стоять на місці.

1.      Серед Павукоподібних є представники прісноводної та морської фауни.

2.      Тіло Павукоподібних поділяється на голову, груди й черевце.

3.      На черевці павукоподібних розміщено чотири пари ходильних кінцівок.

4.      Травлення у павуків позашлункове.

5.      Поверхневий шар тіла павуків формується із жироподібної речовини, яка запобігає випаровуванню.

6.      На головогрудях розташовано вісім простих очей.

7.      Хеліцери призначені для утримання здобичі.

8.      Органами виділення павуків є мальпігієві судини.

9.      Органами дихання є трахеї та легеневі мішки.

10.    Більшість павукоподібних — гермафродити.

11.    Тип розвитку павукоподібних — непрямий.

 

VI     Домашнє завдання

§ 29,  проаналізувати, доповнити  таблицю «Загальна характеристика тварин класу Павукоподібні», підготувати цікаві повідомлення про павуків, скорпіонів і кліщів.

 

VI Підсумок уроку. Заключне слово учителя.

У природі кожна рослина й тварина займає свою екологічну нішу, бере участь у ланцюгах харчування. Тому в природі немає шкідливих павуків, усі вони потрібні. Їх значення може бути позитивним і негативним. Що б сталося, якби на планеті зникли всі павукоподібні тварини? Павуки вміють усе. Вони й водолази, і ткачі, і мисливці, й інженери – конструктори. Тому вони більше корисні, ніж шкідливі. Їх потрібно опікувати.  Я бажаю вам дізнатися ще більше про павуків із додаткових джерел інформації. Які це джерела?.

А тепер я прошу вас оцінити свою діяльність на уроці через листки самооцінювання (1 хв.). Учні отримують листки самооцінювання роботи в групі, на яких виставляють самі собі оцінки. Учитель виставляє аргументовані оцінки найбільш активним учням.

- Встаньте будь ласка ті хто вважає, що наш урок був цікавим і продуктивним? Тому  давайте візьмемося за руки і побажаємо одне одному … ( Складання “ ланцюжку побажань  від мене до тебе”).

 

 

 

Дата _________

Тема: Клас Павукоподібні. Загальна характеристика класу.

 

Ознака

Особливості будови

 1. Покрови тіла

 

 

2. Назви відділів тіла

 

3. Кількість і назви кінцівок

 

 

4.Органи дихання

 

 

5.Тип кровоносної системи

 

6.Нервова система

 

7. Органи чуттів

 

 

8. Розмноження

 

 

 

 

Дата _________

Тема: Клас Павукоподібні. Загальна характеристика класу.

 

Ознака

Особливості будови

 1. Покрови тіла

 

 

2. Назви відділів тіла

 

3. Кількість і назви кінцівок

 

 

4.Органи дихання

 

 

5.Тип кровоносної системи

 

6.Нервова система

 

7. Органи чуттів

 

 

8. Розмноження

 

 

 

 

Листок оцінювання вміння висловлюватися

Ім’я, прізвище

Критерії оцінки (0 – потребує вдосконалення; 1 – задовільно; 2 - прекрасно)

Я вмію підбирати аргументи та чітко висловлювати їх

 

Я вмію робити логічні висновки

 

Я успішно застосовую парафразування

 

Я вмію ставити запитання

 

Я вмію сказати «ні»

 

Я вмію аргументовано відповідати на критику

 

 

Листок оцінювання вміння висловлюватися

Ім’я, прізвище

Критерії оцінки (0 – потребує вдосконалення; 1 – задовільно; 2 - прекрасно)

Я вмію підбирати аргументи та чітко висловлювати їх

 

Я вмію робити логічні висновки

 

Я успішно застосовую парафразування

 

Я вмію ставити запитання

 

Я вмію сказати «ні»

 

Я вмію аргументовано відповідати на критику

 

 

 

 

Листок оцінювання вміння висловлюватися

Ім’я, прізвище

Критерії оцінки (0 – потребує вдосконалення; 1 – задовільно; 2 - прекрасно)

Я вмію підбирати аргументи та чітко висловлювати їх

 

Я вмію робити логічні висновки

 

Я успішно застосовую парафразування

 

Я вмію ставити запитання

 

Я вмію сказати «ні»

 

Я вмію аргументовано відповідати на критику

 

 

 

Група І

  1. З яких відділів складається тіло павука?

  2. Які органи на них розташовані та яке їх зна­чення?

  3. Порівняти покриви тіла павука-хрестовика й річкового рака, вказати риси схожості й відмінності.

Група ІІ

1. Який тип живлення характерний для павуко­подібних?

2. Яка роль у цьому ловильної сітки?

3. Яким чином живлення у павука й рака визначає будову травної системи.

Група IІІ

1. Які органи дихання є характерними для павуків як наземних тварин?

2. Чим представлені органи виділення павукоподібних?

3. Що дозволяє павукам існувати за умов нестачі вологи?

Група І V

1. Що характерно для будови кровоносної системи павуків?

2. Порівняти будову нервової системи павука й рака. Вказати риси  схожості й відмінності їх будови, чим вони зумовлені.

Група V

1. Чим представлені органи чуття павукоподібних і де вони розташовані?

 2.Що таке статевий диморфізм?

Група VI

1. Які особливості розмноження павукоподібних?

2. Який тип розвитку вони мають?

 

1

2

3

4

5

6

 


https://cloud.mail.ru/public/BTKT/AEmEKM6Aw - скачати презентацію можна тут

Категорія: Мої статті | Додав: скай (25.10.2016)
Переглядів: 570 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
avatar